Sara Cecilia Lovisa Thurell

Vi bör glädja oss åt det vi har utan att göra jämförelser. Man blir inte lycklig så länge man plågas av att andra är lyckligare.

Förändra vardagen

Kategori: Allmänt

Gud vad det är psykiskt jobbigt att förändra sin livsstil. Jag nämnde för ett tag sedan att jag infört sex nya riktlinjer i mitt liv. 
  • Ingen skräpmat eller halvfabrikat; Har fungerat bra. Blev skräpmat en gång men då valde jag att ta betydligt mer sallad och mycket mindre pommes. Slutade med att jag knappt åt några pommes ändå, så ett framsteg. Alla vanor som är bättre än de man hade tidigare är ett steg i rätt riktning! Jag försöker hålla koll på antalet timmar mellan måltiderna så att jag slipper vara vrålhungrig. Har alltid frukt eller Wasa Sandwich i väskan. 
  • Dricka två liter vatten varje dag; Gud vad jag kämpar med detta. Ibland blir det bara en halv liter andra dagar en och en halv. Men två har jag nog aldrig kommit upp i. Jag har ju världens minsta blåsa så för varje dl jag får i mig måste jag kissa. Drygt! 
  • Regelbunden träning; Har ju alltid mina torsdagsträningar med kondition och styrka vilket fungerar bra. Men nu när det har varit tentaperiod har det inte blivit mycket gym. Gick dock dit idag och körde ett kort konditionspass i form av intervallträning på löpbandet i 30 min. Målet är att öka löpning med 30 sekunder varje gång (Gick tre minuter och sprang två idag)
  • Ät mindre portioner; Det tycker jag har funkat bra. Tidigare tog jag nästan alltid två portioner men nu stoppar jag efter en, och trycker inte i mig så att jag blir proppmätt utan sådär lagom. 
  • Är färre kalorier än du gör av med; Ja här kan jag inte påstå att jag lyckats. Jag skulle ju knappt kunna äta vanlig mat om jag ska äta mindre än vad jag gör av med. Jag tycker att huvudsaken är att måltiderna är så hälsosamma som möjligt och i lagom storlek. 
  • Sov bra och låt din kropp vila; Ja det har jag aldrig haft problem med. Jag sover bättre när jag har gjort vad jag ska under dagen, framförallt med skolan och föreningsarbete. Så jag försöker beta av saker innan jag går och lägger mig. 
Små förändringar som förhoppningsvis leder till större :) 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: